Hoeveel achterstand hebben leerlingen opgelopen door drie schooljaren met corona? En wat kunnen we daaraan doen? Ides Nicaise (KU Leuven) deelt in dit webinar zijn expertise over het onderwerp en we laten ook leerkrachten aan het woord die hun ervaringen delen.
Ides Nicaise, onderzoeker aan de KU Leuven, was één van de eersten om met voorstellen te komen om de leervertraging ten gevolge van de coronacrisis aan te pakken. In het voorjaar 2020 stelde hij een urgentieplan (maatregelen op de zeer korte termijn) en een veerkracht-plan (een meerjarenplan) voor.
Naast Ides Nicaise zullen twee leerkrachten een getuigenis brengen van hun aanpak in de klas.
Een aantal vragen die aan bod zullen komen zijn de volgende. Waar staat het onderwijs na drie schooljaren van coronaperikelen? Welke impact heeft corona (gehad) op leerlingen en onderwijspersoneel? Hoe groot is de leervertraging? Zijn er verschillen tussen de scholen of tussen de leerlingen? Welke maatregelen heeft minister Weyts genomen? Welke maatregelen zijn het meest efficiënt om de leervertraging aan te pakken?
Op het einde van het webinar krijgt u de kans om vragen te stellen.
Deze webinar wordt georganiseerd samen met Oproep voor een Democratische School (Ovds) en maakt deel uit van het project onderwijs.