Een literaire, culturele kruisbestuiving tussen deze drie topslammers rond ‘New Beginnings’, het thema van Interlitratour:
Hind Eljadid
Hind Eljadid (1993) is woordkunstenaar uit Antwerpen en oprichter van ZonderWolk. Haar werk staat in het kader van maatschappijkritiek en bewustwording. Als kunstenaar vindt ze het belangrijk om met een sterke boodschap naar buiten te komen en mensen aan te zetten tot nadenken. Ze maakt het haar missie sociale problematieken in beeld te brengen en stemmen uit maatschappelijk precaire posities te laten horen. Eljadid won de Van Dale SPOKEN award (2017)voor haar performatieve dichtkunst. Voor haar sociaal-artistieke initiatieven won ze de BILL Award Ultima(2018) en de emancipatieprijs voor Cultuur(2019).
Martijn ‘Bekvegter’ Nelen:
“Ik heb niks met klassieke poëzie, maar ben sterk beïnvloed door de Franse rap waarin ik me 20 jaar heb verdiept.
En toen ik in 2012 slam poetry leerde kennen, vielen alle puzzelstukjes op hun plaats. Slam bleek het ideale medium om de liefde voor taal te combineren met de dorst naar poëtisch gekaderde straatwijsheden en de honger naar geëngageerde thematiek. Bovendien liet het mij toe om ongeremd in het openbaar mijn cynisme te spuien. En ik combineerde mijn nieuwe liefde, slam poetry, met mijn oude vlam, graffiti.
Ik slam niet om mijn naam op affiches te zien prijken, ik slam om mensen iets te vertellen. Over vergeten geschiedenis en onbezongen helden. Over ergernis en tristesse. Ik voer de luisteraar militante teksten op een bedje van woordspelingen en metaforen. En blijkbaar gaan ook de zogenaamde “moeilijke thema’s” er op die manier in als zoete broodjes.”
Joris Pinseel
Volgens Joris Pinseel (1985) ligt de toekomst van de literatuur buiten de papieren niche. Hoewel zelf een bibliomaan en fervent lezer, gaat hij steeds op zoek naar nieuwe vormen van tekst en literatuur buiten het boek.
Nadat hij in 2014 en 2015 kort proefde van het podium, optrad op de mainstage van Boomtown tijdens de Gentse Feesten en zich plaatste voor de finale van het Belgisch Kampioenschap Slam Poetry, werd hij door Mensen Zeggen Dingen uitgenodigd om op te treden op Pukkelpop.
Sindsdien ontpopte hij zich met het door hem opgerichte Literair Productiehuis Humus steeds meer als organisator van onder andere de Stemschot Sessies in Gent – waar hiphop, spoken word en live muziek elkaar vonden – en hielp hij met de opstart van Mensen Zeggen Dingen in België.
Daarnaast lanceerde hij TELETXT. Dit laatste project legt de focus op het experiment: in literaire labo’s worden nieuwe vormen van uitgeven verkend. Tekst wordt via street art in de publieke ruimte geplaatst in de vorm van Poetry Murals; er wordt gewerkt aan een heuse Poetry Machine; literaire content wordt geproduceerd voor de partners van Humus vzw en uitgegeven op social media.
Ondertussen schaaft Joris rustig verder aan zijn Schrijnwerk. Zo zal hij immers de resultaten van zijn onderzoek naar de toekomst van de literatuur presenteren: op het podium.